>

Penulisan tersendiri mencipta beribu maksud tersendiri

status status

Current updates:
❥ Assalamualaikum ❥. sekadar perkongsian, semoga bermanfaat. Terima Kasih^.^

Thursday, August 11, 2011

✂bilalah melayu nak maju

ungkapan yang selalu aku dengar keluar dari mulut orang melayu sendiri, sebab melayu ni selalu sangat dikaitkan dengan perangai yang tak berdisiplin, pemalas pemikiran masih macam orang kampung.
 Percaya sangat dengan benda-benda tahyul 
(apabila seseorang itu berada ditahap pemikiran yang tinggi dan maju segala pemikiran yang tahyul itu akan hilang dengan sendirinya)۩۩.
memang dalam islam kita percaya benda ni tapi jangan lah sampai terbawa-bawa kan

Tapi ini tak, dah maju pun still juga macam ni, pastu suka sangat lah nak ambil tahu hal orang lain, jaga tepi kain orang (sorry to say lah) bukan aku yang cakap ye.
Sampai bila korang nak duduk dalam takuk pemikiran yang macam ni.
 Sampai bila-bila lah korang tak maju kalau macam ni. 

 aku ni yang bukan melayu pun rasa marah kalau orang cakap macam ini. 
Mak aku warganegara filipina bapak Singapore tapi aku lahir dekat Malaysia jadi aku dah anggap yang diri aku macam orang melayu orang Malaysia sendiri kalau orang lain kutuk melayu pun aku marah. 
Tapi betul lah ini kenyataan korang tengok lah sekeliling korang tak pun tengok lah diri sendiri tuh.


p/s: aku minta maaf ye kalau ada sesape yang terasa ke marah ke. 
Aku pun tak suka sebenarnya nak cerita pasal ni tapi geram sebab ada orang suka ungkap kan perkataan "bilalah melayu nak maju". Padahal diri kau pun tak maju nak cakap orang.

maceh maceh

No comments:

Post a Comment